Verkkokaupan lait ja säädökset
Verkkokauppa on kehittynyt sujuvaksi tavaksi tehdä ostoksia kotoa käsin ja mistä päin maailmaa tahansa. Osaksi verkkokaupan toimivuus johtuu hyvästä kehitystyöstä, osaksi selkeästä lainsäädännöstä, joka säätelee verkkokaupan toimintoja ja pitää huolen siitä, että verkossa tehdyt kaupat ovat turvallisia ja oikeudenmukaisia. Tässä artikkelissa valotan verkkokaupan erilaisia lakeja ja säädöksiä, jotka huolehtivat kaupan toimivuudesta.
EU-alueen yhteiset verkkokauppalainsäädännöt pitävät huolta siitä, että asiakas voi tehdä huoletta ostoksia EU-alueen verkkokaupoissa. Laki määrittää kertomaan asiakkaalle muun muassa maksutavoista ja toimituksista, 14 päivän palautusoikeudesta sekä peruutuslomakkeista ja -ohjeista. Ostajan tulee myös tietää verkkokaupan nimi, osoite ja puhelinnumero. Yritysten on tärkeää ilmoittaa nämä kaikki tiedot selkeästi verkkokaupan sivuilla, sillä muuten mahdolliset oikeuskiistat ratkeavat poikkeuksetta kuluttajan hyväksi.
Kuluttajansuojalaki pitää huolta siitä, että kuluttaja ei jää altavastaajaksi verkkokauppatilauksia tehdessä. Kaupasta tulee löytyä yksityiskohtaiset ja kuvailevat tuotekuvaukset joista käy ilmi ominaisuudet, hinta veroineen, toimituskulut, tilauksen ehdot, myyjän nimi ja yhteystiedot.
Palautus- ja peruutusoikeus on yksi verkkokauppatilaajan tärkeimmistä oikeuksista. Tämä laki antaa kuluttajalle 14 päivän eli kahden viikon palautusoikeuden, ellei sitä erikseen ole ilmoitettu, kuten toisinaan on aletuotteiden tai vaikkapa uima-asujen kohdalla. Usein palautus on asiakkaalle ilmaista, mutta jos näin ei ole, tulee asia tulla selkeästi ilmi tilausta tehdessä.
Asiakkaan tulee voida lukea tilaus- ja toimitusehdot ennen tilaamista. Nämä tulee löytyä verkkosivuilta helposti, esimerkiksi tilausvahvistuksen ohessa. Veikon Kone on hyvä esimerkki verkkokaupasta, jossa asiakkaalle on selkeästi kerrottu sekä palautus- ja peruutusoikeudesta että tilaus- ja toimitusehdoista.
Mikäli joutuu verkkokaupassa huijatuksi eikä esimerkiksi rahojen palautus onnistu, kannattaa kääntyä kuluttajariitalautakunnan puoleen.